RSS
POWERED BY
LoxBlog.Com آمار وب سایت:
IranSkin go Up FreeCod Fall Hafez
|
ترویج آموزشهای کشاورزی و اهمیت آن ترویج فرآیندی آموزشی است که در غالب آموزشهای غیررسمی برنامه ریزی و اجرا می شود . این نوع آموزش بصورت اختیاری و داوطلبانه بوده و عمدتاً برای مردم روستایی و بهره برداران کشاورزی است . راهنمایی مردم روستایی و مشاوره با آنان برای تشخیص و حل مسائل زندگی و ارائه اطلاعات و کاربرد دانشها برای افزایش کارایی در مزارع و کمک به ارتقاء سطح زندگی آنان از طریق تواناسازی فکری و مهارتی از اهداف ترویج است . از ترویج تعاریف بسیار متعدد و در عین حال متفاوتی ارائه شده است . به طور خلاصه می توان گفت ترویج از دیدگاه فلسفه کار ، یک مکتب آموزش غیرکلاسیک ، از نظر عملیاتی یک فرآیند و از نظر کارکردی یک ارتباط هدفدار و از نظر ماهیتی یک سیستم است . فرآیند بودن ترویج حاکی از این است که باید پیوستگی خاص بین فعالیت های ترویج وجود داشته باشد . به معنای آنکه هر فعالیتی به نوعی با فعالیت قبلی یا بعدی مرتبط است و بسیاری از فعالیت ها چندکارکردی و چندمنظوره است . از نظر کارکردی یک ارتباط هدفدار است و هدف آن انتقال اطلاعات از یک منبع دیگر به منظور ارتقای سطح دانش ، تغییر در نگرش و رفتار گیرنده است . ترویج از نظر ماهیتی یک سیستم است ، اجزای خاص خود را دارد و کارکرد آن حاصل تعاملات این اجزا است . مهمترین اجزای آن مروج مخاطبین ، تکنولوژی اطلاعات و روشهای ارتباطی است . بدیهی است پایداری و مقبولیت کارکرد آن تنها از تعامل اجزا حاصل نمی شود ، بلکه تعامل سیستم با محیط نیز نقش مهمی ایفا می کند . بنابراین می توان گفت : نظام ترویج یک سیستم ارتباطی است که با توسل به آموزش غیرکلاسیک و از طریق فرآیندهای دخالت آگاهانه ، سعی در ایجاد تغیسیرات داوطلبانه در مخاطبین دارد . هر جا که تغییراتی در رفتار انسانها مورد نیاز باشد ، نیاز به ترویج به وجود خواهد آمد . ترویج نه تنها در کشاورزی ، بلکه در تمام شاخه های علم به معنای اشعه نتایج پژوهشهای پاسخ دهنده به مشکلات و نیازهای مردم در جهت بهبود شرایط فکری ومادی دوران حیات آنان پذیرفته شده و در حقیقت ریشه در ارشاد به مفهوم رشد دادن اندیشه و توان حرفه ای مردم دارد . (2) ترویج درکشاورزی یکی از مظاهر رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگ تولیدی جامعه است که مورد استفاده اکثر ممالک جهان قرار گرفته و در مسیر پیشرفتهای فرهنگی و معنوی جامعه و ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی در زمینه های مختلف از جمله امور فنی ( برق ، ماشین آلات ، آبرسانی ، تاسیسات و ... ) اقتصاد ، پزشکی ، خانه داری و بسیاری از زمینه های دیگر گامهای بلندی در اکثر نقاط دنیا برداشته شده است . تجربه های بدست آمده نشان می دهد که کشاورزی پشتوانه و محرک توسعه روستایی است زیرا کشاورزی در روستاها منبع اشتعال و منشأ تولید و درآمد است و ترویج کشاورزی به عنوان وسیله افزایش تواناییهای انسان نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی ایفا می کند ( 2 ) با توجه به این نکات اهمیت ترویج در افزایش درآمد کشاورزان آشکار می شود . ترویج می تواند با رونق بخشیدن به کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان ، موازنه نابرابر موجود بین شهرها و روستاها را کاهش دهد در ایجاد جامعه پویا و سعادتمند روستایی کمک موثری بنماید . در چنین جامعه ای که مردم در رفاه و آسایش و سعادت به سر می برند ، به تحقیق درآن جامعه شرایط اساسی برای رشد متعادل شهرها و روستاها به وجود آمده و نتیجه آن ایجاد و دوام ثبات سیاسی و اجتماعی کل جامعه خواهد بود . برنامه های آموزش و ترویج کشاورزی و تعلیم مهارتهای مناسب به روستاییان در صورتیکه منطبق با احتیاجات و شرایط ویژه روستا و روستائیان طرح و به مورد اجرا درآید ، از عوامل کلیدی توسعه روستایی به شمار می آ ید . همچنین ایجاد برنامه های یاد شده تاثیر مهمی در مراحل سه مشکل اصلی و متداول در منطاق روستایی جهان سوم دارد . این سه مشکل عبارتند از : ضعف وکمبود تولید ، نابرابری در توزیع درآمدها و شرکت نکردن مردم در کارهای عمرانی ، به طور خلاصه محور کلیدی در توسعه و عمران روستایی انسان است و انسان به وسیله آموزش دانا می شود و می تواند میحط اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی را به کنترل خود در آورد و در نتیجه از منابع به دست آمده ، بهره برداری و استفاده مناسب و صحیح نماید . باور ما ا ینست که روستا باید به توسعه برسد و راه توسعه انسانی است و آنهم در گرو آموزش می باشد . در کلیه کشورها مشخص گردیده که عامل انسانی اساسی ترین فاکترو در فرآیند توسعه است و در این راستا سازمانهای ترویج که دارای بیشترین وظیفه آموزشی هستند ، نسبت به گذشته درک بهتری از مسائل پیدا کرده اند . صرفنظر از ماهیت استراتژی توسعه که در کشورهای مختلف جهان اتخاذ می گردد ، امروزه یک توافق کلی وجود دارد، دال بر اینکه ترویج کشاورزی دارای نقش وجایگاهی مهم در بهبود کشاورزی کشورهای درحال توسعه می باشد . ترویج یک ابزار انعطاف پذیر است که می تواند خودرا با شرایط مختلف تطبیق دهد . این وسیله بهتر از ابزارهای دولتی می تواند بین کشاورزان موثر واقع شود . خدمات ترویج تا حد امکان وظیفه تماس مستقیم با توده کشاورزان را به عهده دارد . گاهی اینگونه خدمات تنها روش تماس بین سازمانهای دولتی و روستائیان می باشد . وظیفه دیگر ترویج این امر تلاش در جهت کاهش نابرابری های منطقه ای و اجتماعی است . ترویج می تواند به عنوان یک ابزار در روستاهای توسعه نیافته عمل نماید. وظیفه ترویج یاری رساندن به کشاورزان و ایجاد علاقه و انگیزش بین آنها و توانمندسازی آنها به منظور فراهم آوردن زندگی بهرت برای خود ، خانواده وجامعه آنان است . در این راستا ترویج وظایف خود را به طرق زیر اعمال می نماید : 1-افزایش تولید 2-کاهش دادن هزینه های تولید 3- بهبود کیفیت محصولات ( اطلاع یافتن از انواع بذر و دام و آفات و بیماری های گیاهی ، رسیدگی به امور فنی تولید، رعایت اصول صحیح در دامداریها و فعالیت های تولید گیاهی و غیره ) 4- استاندارد کردن محصولات 5- آشنایی با بازاریابی و حذف واسطه ها 6- تعویض یا ترکیب اراضی زارعی جهت افزایش باروری آنها و استفاده صحیح تر از ابزار تولید با توجه به آنچه در خصوص ترویج گفته شد ، روشن است که ترویج در این مملکت یک امر سازنده است که بدون شک باید تقویت شود و توسعه یابد تا بتواند رسالت خود را در افزایش آگاهی ودانش منفی مردم در زمینه تولیدات کشاورزی انجام دهد . به طور کلی کشاورزی در طول تاریخ همواره منبع تغذیه و کانون اشتغال و درآمد مردم بوده است از این رو استمرار حیات و بقاء انسانها و قدمت ملتها بستگی به آن داشته است . در کتب مختلف مذهبی و متون تاریخی درفضیلت فلاحت سخن بسیار است ، با وجود این جالب است که هر جا اهمیت فلاحت و نقش حیاتی دهقانان درحیات اقتصادی و اجتماعی یک جامعه بحث شده شروطی هم برای انجام فلاحت دیده می شود که مهمترین آن آگاهی ، هوشیاری ، دانایی و تجربه دهقانان است . فردی که به نیروی دانش و قدرت علم دست یابد توانایی انجام کارهایی را دارد که در نظر دیگران معجزه تلقی می شود . اقتصاددانان می گویند ، توانائیهای انسان بر اثر دانایی کسب می شود و لذا توان اکتسابی انسانها هم مانند کالای سرمایه ای است که برای تولید آن باید سرمایه گذاری کرد . یعنی قدرت انسان را برای انجام کار افزایش داد . چون قدرت و توان فیزیولوژیکی و موروثی تقریباً در تمام افراد بشر مساوی است . آنچه مهم است توان اکتسابی است که باید تولید گردد یعنی توانایی اکتسابی افراد افزایش یابد تا قادر شوند بالاتر از توان موروثی خود فعالیت کنند. واقعیتهای موجود نشان می دهد که میزان توان اکتسابی کشاورزان در کشورهای جهان سوم پایین است و از این نظر علیرغم این که بخش کشاورزی بیشترین سهم اشتغال را در این کشورها دارا است مع الذلک در تولید ملی سهم کمی دارد . به عنوان مثال سهم بخش کشاروزی در تولید ناخالص ملی در اواخر برنامه عمرانی گذشته ایران 8 درصد بود در حالیکه سهم نقش نیروی شاغل در بخش کشاورزی 3/34 درصد ، لذا مشخص می شود که بازدهی کارگر در بخش کشاورزی پایین بوده است و کشاورزان فاقد توان اکتسابی لازم جهت افزایش بازدهی خود بوده اند . حقایق فوق از یک طرف اهمیت و نقش آموزش را درتوسعه کشاورزی نشان میدهد و از طرف دیگر نیاز شدید کشاورزان به آموزش جهت افزایش توان اکتسابی و قدرت بازدهی خود را آشکار می سازد . ( 1 )
جایگاه تحقیق و ترویج تحقیق و ترویج از اجزای سیستم دانش و اطلاعات کشاورزی می باشند که به تنهایی وبدون تعامل با یکدیگر و با نظام کشاورزان توان هیچگونه تحول پایدار در نظام کشاورزی نخواهد داشت . امروزه برای حصول اطمینان از مناسبت تکنولوژیهای کشاورزی با کشاورزان و اشاعه گسترده تکنولوژیهای کشاورزی بین آنان ، وجود پیوندهای محکم بین تحقیق و سایر افراد ذینفع و عاملان موجود در نظامهای کشاورزی امری ضروری است . در نظام دانش و اطلاعات کشاورزی پیوندها و مکانیزمهای ارتباطی قومی بین اجزاء جهت انتقال اطلاعات و تکنولوژیهای بین عناصر آن ضرورتی انکارناپذیر است . نحوه و ماهیت ارتباط و پیوند بین اجزاء دانش بر روی کارایی و عملکرد در تولید و انتقال موثر است . بطور کلی عملکرد ضعیف در این نظام ناشی از مسایل ارتباطی و مکانیزمها می باشد . و نوع ارتباط و پیوند بین اجزا اصلی نظام دانش و اطلاعات کشاورزی بر روی کارایی آن تاثیر دارد . نقش ترویج در تحقق اهداف شبکه خدمات ترویجی و مشاوره ای و مهندسی *زمینه یابی واگذاری امور به دفاتر مشاور : فنی و مهندسی *دستورالعمل های اجرایی ( مناقصه ، واگذاری ، نظارت و .. ) تدوین گردد تا در استانها مورد استفاده قرار بگیرد . * ترویج با توجه به محدودیت ها و شرایط موجود ( شورای برنامه ریزی شهرستانها و ... ) نحوه قرارداد با شرکت مادر تخصصی و ابعاد مختلف آن را تعریف نماید . پیشنهاد : هر شهرستان یک نماینده در شرکت مادر تخصصی داشته باشد . * واگذاری امور تدریجی باشد . * توانمندسازی منابع انسانی دفاتر مشاوره فنی و مهندسی * توجیه عوامل انسانی شبکه ترویج در سطح کشور جهت اجرای مناسب طرح * طرح تیپ دفاتر مشاوره فنی و مهندسی طراحی گردد . ترویج به عنوان یک آموزش حرفه ای اهداف زیر را دنبال می کند : اهداف ترویج 1- آموزش مردم برای شناسایی و ارزیابی نیازها و مشکلات نها آنها 2- به مردم کمک می کند که برای رفع موثر نیازها و مشکلاتشان ، آموزش و مهارتهای لازم را بدست آورند . 3- آنها را در استفاده از آموزش و مهارتهای لازم متقاعد می سازد . از آنجایی که هدف ترویج بهبود شرایطی است که مشکلات و نگرانیهای مخاطبان مورد توه و اهمیت قرار بگیرند و مردم را متقاعد کنند تا اطلاعات علمی و تکنولوژی مرتبط می سازد و دارای یکسری ویژگیهایی است که آن را از دیگر انواع آموزش بزرگسالان متمایز می سازد که عبارتند از : 1- ترویج به مردم کمک می کند تا آنها مشکلات و نیازهای درازمدت و آ نی خود را مرتفع سازند و درواقع فعالیتهای ترویجی کمک به افراد ، گروهها و مجموعه های آموزشی می باشد . 2- آموزشهای ترویجی نوعی از یادگیری را مورد تاکید قرار می دهند که در زندگی مردم باارزش و با اهمیت باشد و نتایج محسوس بدست آمده از آن می تواند شامل بهبود و صنعت مالی ، بهره وری ، خودآگاهی و توانایی در کنترل محیط زندگی باشد . 3- آموزش ترویجی بر مشارکت افراد و رهبران آنها در فرآیند تصمیم گیری تاکید می ورزد و استقلال عمل در زمینه برنامه ریزی نیز به مقامات محلی داده می شود . 4- برنامه های ترویجی به عنوان طراحی و به مرحله اجرا گذاشته می شود که در رفتار فراگیران تاثیر مورد نظر را به جا گذارند . 5- برنامه های ترویجی براساس نیازهای فراگیران طراحی می شود و در نتیجه با میحط زندگی فرد فراگیر ارتباط مستقیم دارد . 6- برنامه های ترویجی در محیط زندگی و کار فراگیران و اماکن غیر رسمی مانند : خانه ، مزرعه، محل کار برگزار می شود تا از امکانات به نحو مطلوب استفاده گردد . 7- منابع و امکانات فراوانی در برنامه های ترویجی مورد استفاده قرار می گیرد و تاکید فراوانی نیز برآموزش و یادگیری می شود . 8- مخاطبان در فعالیتهای ترویجی به طور داوطلبانه شرکت می کنند و آنها می توانند در هر زمان و در طول اجرای برنامه در آن شرکت و یا جلسه یا کلاس آموزشی را ترک کنند (Black burn 1989 ) . آموزش امروز در ترویج نوعی یادگیری برای زندگی بهتر است و می بایستی موسسات اصلی و کانونهای مهمی چون خانواده ، مدرسه ، مراکز مذهبی را در برگیرد . از نظر تاریخی ، ترویج به معنای آموزش کشاورزان و اقتصاد خانه داری برای روستائیان می باشد که به صورت علمی و همراه با آنها در کلیه شئونات زندگی است . خوشبختانه در سالهای اخیر وسعت علم ترویج خیلی بیشتر مورد توجه کشورهای درحال توسعه قرار گرفته و چنین به نظر می رسد که از دهه 1970 ، به این سمت نوعی تغییر گرایش در مورد جنبه های مختلف ترویج مشهود است . از جمله : 1-به عامل انسانی ترویج توجه بیشتر می شده و کشاورز تنها به عنوان تولیدکننده محصولات و مصرف کننده نهادهها تلقی نمی گردد ، بلکه به عنوان سرپرست خانواده کشاورزی عضوی از اعضای گروههای سازمان یافته نیز محسوب می شود . 2-دیگر صرفاً کارش مشورتی آنهم فقط در یک مزرعه توصیه نمی شود ، بلکه یک جامعه روستایی در یک منطقه به عنوان یک مجموعه کامل به همه ابعاد آن در نظر گرفته می شود . فلسفه ترویج در کل بر سه رکن اساسی : آموزش َ، خودیاری و همیاری استوار است . هر چند که بیشتر سازمانهای ترویجی بصورت نهاده های دولتی هستند ، اما هر دوبخش خصوصی و دولتی به نحوی قادرند وظیفه ترویج را بعهده گیرند . اگر چه وظایف ترویجی را می توان با دیگر وظایف اشاعه تکنولوژی ترکیب ویکپارچه کرد ، اما از بیشتر سازمانهای ترویجی انتظار آن است که خود را به وظیفه آموزشی خود معطوف دارند . و بالاخره یکی از مسائل مهم در ترویج اینست که مشارکت مردم همیشه به عنوان یک عامل اساسی و اصلی است تا تغییرات مطلوب به نحو احسن و در جهت اهداف توسعه انسانی تحقق پذیرد واز سوی دیگر روستائیان نیز بایستی تشویق و توجیه شوند تا در برنامه ریزی و بررسی نیازها و اجرای برنامه ها مشارکت نمایند . فروشگاه سموم رضوان سید حسن خمینی همه شرایط علمی، سیاسی و اعتقادی برای خبرگان را دارد يادگار امام (ره) را زيباتر صدا مي زنيم ک تامل/ دلواپسان اشتباه درباره هاشمی را درباره سیدحسن تکرار می کنند! انتظار میرفت که پس از اعل مولودی های حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) يا فاطمه الزهرا(س) آیت الله هاشمی پشت فرمان کمباین/تصویـر تکثیر میوه ها » نحوه كاشت درختان سردسیری (سيب ، مو ، گردو ، گلابى ، زردآلو ، بادام ، هلو) گیاهان موثر در درمان اضطراب چهل حدیث نورانی از امام کاظم(علیه السلام) كاشت گندم عيد بندگي خدا مبارك توصیه به روزهداران برای جبران کمآبی بدن دانلود کتابچه فرمولاسیون آفت کشهای شیمیایی کدام دولت بهترین بهره اقتصادی را از نفت برد؟ نوای دیجیتال زیبا میون اشک زینب دانلود مجموعه تواشیح پیرامون امام زمان (عج) با اين برنامه پسوردها را به راحتي بدست بياوريد + دانلود برنامه دکتر محمدرضا عارف برای "ایران آینده" منتشر شد حضرت زينب(س) زنگ گندم آفات مهم گندم و مديريت كنترل آنها در ايران هاشمی دولتش را چطور تحویل داد+فیلم بیانیه (۲)/ اولویتم سامان معاش مردم است نرم افزارهای کاربردی +دانلود محصولی: میزان رای هاشمی را نمی توان پیش بینی کرد!؟ طائب: هاشمی عامل دشمن نیست / حماسه در جایی اتفاق میافتد که جریان مخالف قوی وجود دارد؟ دانلود کنید: Audio Record ؛ ضبط موسیقی های در حال پخش از ایستگاههای رادیویی جزئیات تماس تلفنی آیت الله هاشمی رفسنجانی با رهبر معظم انقلاب دانلود آهنگ جدید علی عبدالمالکی به نام جنون دانلود آهنگ خیال تو عماد طالب زاده دانلود آهنگ ثانیه ها ندیم هوس ران کبک ها دانلود کتابچه فارسی آفت کش های بی خطر، ارگانیک و سازگار با محیط زیست دانلود کتابچه فارسی اثرات سوء استفاده از آفت کش ها بر انسان و محیط زیست دانلود کتابچه فارسی کرم خراط و روش کنترل آن دانلود بروشور روش کالیبراسیون (تنظیم سمپاش) طنز و جدی کیهان به مرخصی گرفتن احمدینژاد برای همراهی با مشایی دانلوددعای زیبای ماه رجب با هم خوانی «محمد اصفهانی» و «عباس سلیمی» جشن شقايقهاي كالپوش 27/2/1392 (جمعه) برگزار مي شود |
آذر 1394 9
دی 1392 10 آذر 1392 9 مهر 1392 7 شهريور 1392 6 مرداد 1392 5 تير 1392 4 خرداد 1392 3 ارديبهشت 1392 2 فروردين 1392 1 |